Obsah studia

Studium celostní homeopatie je koncipováno jako tříleté – víkendové

Vyučována je metoda léčby, obrazy jednotlivých homeopatických léků, znalost používání odborné homeopatické literatury (materie mediky, repertoria), na seminářích a přednáškách jsou rozebírány videozáznamy vyšetření a kontrolních vyšetření vyléčených případů alergií, astmatu, chronických migrén, ekzémů, atd. Hlavní pozornost je zaměřena na techniky vyhledání celostního léku, tzv. léku konstitučního, který má schopnost vyléčit u daného jedince nejrůznější chronické problémy a zároveň posílit jeho obranný systém pro budoucnost. Důležitou součástí výuky je metoda a filosofie léčby. Výuka je názorná s použitím mnoha videozáznamů vyšetření a kontrol homeopaticky vyléčených tzv. chronických nemocí. Studium je pečlivě strukturováno, studenti mohou již v průběhu studia s úspěchem používat své znalosti v praxi. Každý student je vybaven odbornými učebnicemi i diagnostickou odbornou literaturou. Studium je zakončeno písemnou a ústní zkouškou a absolventi obdrží certifikát o absolutoriu. Druh a stupeň vašeho předchozího vzdělání, stejně jako současné zaměstnání, není pro přijetí do kurzu rozhodující. Důležitý je hluboký zájem a chuť studovat.

Léčitelé neboli profesionální homeopaté (to jest léčící nelékaři) v naší zemi praktikují homeopatické poradenství podle našich zákonů zcela svobodně a legálně, a to s registrací  na živnostenském úřadě (jako poradenství) nebo i bez registrace (jako léčitelství). Pokud provozují poradenství profesionálně, měli by se přihlásit na finančním úřadě, kde jim je přiděleno IČ.
Také ve většině zemí EU (s výjimkou Německa, kde je léčitelství podmíněno zvláštní státem uznanou zkouškou, netýkající se ovšem přímo léčebného oboru) je homeopatické poradenství nelékařů  svobodné a není státem požadováno (ani vydáváno) žádné zvláštní oprávnění k výkonu tohoto povolání (i když se v některých drobnostech výkon léčitelství může v detailech odlišovat).
V žádné zemi EU není tudíž oficiálně uznáván ani požadován  žádný národní ani „mezinárodní“ diplom pro výkon homeopatie praktikované nelékaři.

Výuka je rozdělena na tyto základní oblasti:

  1. Metodika léčby, filosofie, historie
  2. Materia medika (studium obrazů homeopatických léků)
  3. Repertorium
  4. Praktická cvičení

1. Metodika, historie, filosofie

Historie homeopatie; definice základních pojmů; směry, školy a metody v homeopatii; co je konstituční lék a léčba podle souhrnu mentálních, generálních a fyzických symptomů; teorie chronické konstituční nemoci; léčba chronických nemocí s ukázkami případů na videu; léčba akutních nemocí; teorie miasmat; základy metodiky léčby; struktura homeopatického interview – jak vést vyšetření; vyhodnocení vyšetření; výběr léku – různé přístupy a postupy, potence léku; různé druhy přípravy léků, podání léku; sledování vývoje případu po podání léku a praktické řešení hlavních dvanácti kentovských situací  – praktické příklady; 2. předepsání; opakování léku v závislosti na vývoji případu; homeopatická filozofie – klasikové S. Hahnemann: Organon, J. T. Kent, současní moderní autoři – G. Vithoulkas, Sankaran a další – jejich názory na metodiku léčby; Heringovy zákony léčby v teorii i praxi; homeopatická filozofie – nemoc i léčba mají svůj původ v narušení jemných energiií, nazývaných vitální síla – přínos tohoto názoru pro praktickou léčbu; souvislost homeopatie s jinými systémy – buddhismem, jógou, křesťanskou gnosí, alchymií a psychoanalýzou; nové poznatky v homeopatii; medicínské minimum pro nelékaře

2. Materie medika:

Výklad nejdůležitějších léků materie mediky a jejich účinků; polychresty, malé léky, nové léky, provingy léků. V 1. ročníku jsou probrány všechny základní a nejdůležitější léky. Ve 2. ročníku je výuka soustředěna na zvládnutí i tzv. malých léků, event. i nových léků.

Seznam přednášených léků v 1. ročníku:

  • Aconitum napellus
  • Apis mellifica
  • Argentum nitricum
  • Arnica montana
  • Arsenicum album
  • Aurum metallicum
  • Baryta carbonica
  • Belladona
  • Bellis perennis
  • Calcarea carbonica
  • Calcarea phosphorica
  • Calendula officinalis
  • Carcinosinum
  • Cuprum metallicum
  • Ferrum metallicum
  • Graphites
  • Hepar sulfur
  • Hyoscyamus niger
  • Hypericum perforatum
  • Chamomilla
  • China officinalis
  • Ignatia amara
  • Lachesis mutus
  • Ledum palustre
  • Lycopodium clavatum
  • Medorrhinum
  • Mercurius solubilis
  • Natrum muriatikum
  • Nux Vomica
  • Phosphorus
  • Psorinum
  • Pulsatilla nigricans
  • Rhus toxicodendron
  • Ruta graveolens
  • Sepia
  • Silicea
  • Staphysagria
  • Stramonium
  • Sulphur
  • Symphytum officinale
  • Syphylinum
  • Thuja occidentalis
  • Tuberculinum

Seznam přednášených léků ve 2. ročníku:

  • Actea spicata
  • Aesculus hippocastanum
  • Agaricus muscarius
  • Agnus castus
  • Allium cepa
  • Alumina
  • Ambra grisea
  • Anacardium orientale
  • Anhalonium lewinii
  • Antimonium crudum
  • Antimonium tartaricum
  • Bryonia alba
  • Bufo rana
  • Calcarea sulphurica
  • Cannabis indica
  • Cantharis vesicatoria
  • Capsicum annuum
  • Carbo vegetabilis
  • Caulophyllum
  • Causticum
  • Cimicifuga = Actea racemosa
  • Cobalt
  • Cocculus indicus
  • Coffea cruda
  • Colocynthis
  • Conium maculatum
  • Crotallus horridus
  • Drosera rotindifolia
  • Gelsemium sempervirens
  • Hydrogenium
  • Ipecacuanha
  • Kalium carbonicum
  • Lac caninum
  • Lac humanum
  • Magnesia carbonica
  • Manganum
  • Mezereum
  • Millefolium
  • Murex
  • Natrum sulphuricum
  • Opium
  • Placenta
  • Platinum metallicum
  • Plumbum metallicum
  • Sabina
  • Saccharum officinale
  • Tarentula hispanica
  • Tilia europea
  • Trilium pendulum
  • Urtica urens
  • Vanadium
  • Veratrum album
  • Viburnum
  • Zincum metallicum

Seznam přednášených léků ve 3. ročníku:

  • Berberis vulgaris
  • Calcarea fluorica
  • Caulophyllum
  • Cimicifuga
  • Dulcamara
  • Glonoinum
  • Helleborus niger
  • Chelidonium majus
  • Iodum
  • Naja
  • Natrum carbonicum
  • Nitricum acidum
  • Petroleum
  • Phosphoricum acidum
  • Spigelia
  • Spongia

Ve 3. ročníku však navštěvují studenti zejména přednášky zahraničních lektorů, nebo i našich lektorů se specielními a stále se obměňujícími tématy, a novými málo známými léky.

Vyjímáme ve stručnosti příklady témat několika přednášek zahraničních lektorů z posledních let:

Jednotlivé čeledi rostlin – např. Ericacae, Liliacae
Skupiny živočišných léků – např. Ryby, Hadi, Pavouci
Skupiny léků z kovů
Natriové, magneziové ad. soli
Homeopatie v porodnictví
Homeopatie v dermatologii
Strategie odebírání případu a metody analýzy
Ramakrishnanova metoda léčby nádorových onemocnění
Postvakcinační syndromy a jejich léčba
Nosody, Sarkody, Orgánové léky
Obrazy léků,vyrobených z mlék- např.Lac felinum, Lac delphinum, Lac Leoninum, Lac equis, Lac defloratum and Lac caninum

Tyto společné přednášky stále navštěvuje i většina našich absolventů

Ve 3. ročníku klademe důraz zejména na praktickou stránku homeopatie. Studenti navštěvují více praktických seminářů a tzv.supervizí.

3. Repertorium

Vznik; struktura; druhy repertorií, užití; výklad jednotlivých kapitol; výklad pojmů a příklady; různé způsoby repertorizace; repertorizace na archu, počítačová repertorizace (ukázky různých homeopatických softwarů, rozdíly, jejich možnosti, přínos atd.) vyhodnocení výsledků repertorizace a jeho použití při zpracování případu, různé strategie při užití repertoria

Vlastní výuku provádíme s pomocí Homeopatického syntetického repertoria od Dr. Robina Murphyho

4. Praktická cvičení

Od 2. ročníku se studenti účastní praktických cvičení – seminářů a supervizí.

Získávání praktických zkušeností v práci s klientem je velmi důležitou součástí studia homeopatie. Posluchač se naučí samostatně odebrat případ, zpracovat analýzu, navrhnout nejvhodnější lék a sledovat  další vývoj případu.

Semináře jsou zaměřené zejména  na  řešení videopřípadů (event.případů z písemných záznamů) lektorů a sledování jejich dlouhodobého vývoje,  případně i odebrání živého případu obvykle bez dalších kontrol.

Supervize jsou zaměřené na řešení živých případů studentů  a jejich  dlouhodobější kontroly.

Orientačně program prvních dvou kurzů 1. ročníku:

l. víkend

Úvod: Homeopatie – historie, definice základních pojmů. Co je konstituční lék a léčba podle souhrnu mentálních, generálních a fyzických symptomů. Teorie chronické konstituční nemoci. Kdo byl Samuel Hahnemann. Nástroje pro homeopatickou léčbu, úvod: Materia medica (různé druhy), Repertorium. (Kent, Boericke, Phatak, Murphy knižní i počítačová forma), knihy o metodě: Hahnemannův Organon, Kentovy Přednášky o homeopatické léčbě, Rychlý kurz homeopatie Hubbard Wrighteové a Čehovského Homeopatie – víc než léčba.

Materia medika obecně, metoda studia. Podrobný výklad léků: Staphisagria, Phosphorus, Lachesis mutus, Pulsatilla, Argentum nitricum. Různé pohledy různých materií medik a poznatky z praxe, ukázky vyléčených případů na videu.

Základy homeopatické filozofie a metodiky léčby. Homeopatický dotazník – jak vést vstupní vyšetření.

2. víkend

Vyhodnocení vyšetření a výběr léku. Potence léku. Kontrolní vyšetření. Jak sledovat případ. Heringovy zákony léčby v teorii i praxi. Homeopatická filozofie – nemoc i léčba mají svůj původ uvnitř – přínos tohoto názoru pro praktickou léčbu. Souvislost s jinými systémy – buddhismem, jógou, křesťanskou gnosí, alchymií a psychoanalýzou, názory E. Swedenborga , R.. Sheldrakea. Frekvenční model léčby.

Materia medica: Nux vomica, Lycopodium, Sepia, Arsenicum album, Mercurius, Natrum muriaticum. Různé úhly pohledu různých autorů a poznatky z praxe. Ukázky případů na videu a jejich analýza.

Úvodní repertorizační kurz. Murphyho Repertorium – struktura, užití, jednotlivé kapitoly, výklad pojmů a příklady prakt. použití.

Další informace najdete v sekci Organizace studia.

Aktuality

28.5.2014 - Program letní školy 2014 naleznete zde. Podrobný program a další informace obdrží všichni  účastníci ... číst více
27.5.2014 - Medicínské minimum školní rok 2014/15. Přihlášky a informace zde
5.4.2014 - Zveřejněny termíny kurzů na školní rok 2014/15
Více aktualit »

Doporučení

Studium na akademii se mi líbilo a hodně mi dalo. Přístup vyučujících byl profesionální, učební program zajímavý i zábavný. Díky studiu jsem se seznámila se spoustou zajímavých lidí, poznala jsem nový rozměr duchovní reality a našla cestu k pochopení sebe sama a získala mnohé užitečné vědomosti, které dnes zúročuji.

Děkuji všem skvělým vyučujícím!

Katy Amal Ilgnerová

Další doporučení »